W pierwszym poście o "motoryzacyjnej historii kontynentu" można było przeczytać, że pierwszym australijskim samochodem był produkowany od 1948 roku Holden FX w wersji UTE i sedan. Jest to prawda, ale wymaga z mojej strony doprecyzowania. Nadal najstarszym samochodem wyprodukowanym w Australii jest Holden FX ;-), ale niestety sprawa nieco się kompilkuje, gdy chodzi o seryjnie produkowaną wersję jut. To właśnie samochód na który trafiłem we wspomnianym browarze rości sobie prawo do bycia pierwszym wybudowanym w Australii jutem. Jest to egzemplarz Forda Custom Ute z 1949roku. I tu pojawia się pytanie, jakim cudem samochód z 1949 roku może być starszy od o rok starszego Holdena?
Po dokładniejszym wczytaniu się w hisotirę modelu okazuje się, że może to być możliwe. Ponieważ Holdena FX (oficjalnie nazywanego 48-215) produkowano co prawda od listopada 1948 roku, ale wersję jut zwaną oficjalnie 50-2106 zaczęto produkować dopiero w styczniu 1951 roku.
Wszystko zazcyna się zgadzać...
Początków jutowej sagi należy szukać zatem gdzie indziej niż w annałach historii marki Holden. A więc gdzie? W foyer browaru Potters Hotel Brewery nieopdoal miasteczka Cessnock. Stoi tam odrestaurowany model Forda Custom Ute V8 w kolorze zielonym a tabliczka opisująca ten model głosi co następuje...
1949 Frod Custom Ute
Pierwszy Jut zbudowany w Australii
Single Spinner - silnik V8
Projekt tego samochodu inspirowany był listem napisanym przez parę farmerów wysłanym następnie do Fabryki Forda w Australii. List był w zasadzie prostą prośbą skierowaną do Forda o wyprodukowanie samochodu, który byłby pomocny przy lekkich pracach polowych a także wystarczająco kofortowy do rodzinnych przejażdżek po okolicy i niedzielnego wyjazdu do kościoła. Na taką prośbę inżynier pracujący w fabryce, Lewis Brandt zabrał się do pracy i w kilku prostych szkicach starał się znaleźć formę mogącą sprostać takiemu zapotrzebowaniu. Rezultatem jego prac koncepcyjnych był pojazd, którego przednią część stanowiło nadwozie typu sedan, z lekkim zaokrągleniem tuż za częścią kabinową przechodzącym w skrzynie łądunkową dobrze znaną z samochodów typu pick-up.
Wielu australijczyków uznało ten koncept za klawy pomysł a Ford sukces rynkowy swojego samochodu przekuł w marketingowy slogan nazywajac Forda Ute "Pierwszym pick-upem, który odniósł sukces".
Miej szacunek do tego pojazdu
Proszę nie dotykać
Klasyka Jutowego rodzaju. Nadwozie sedna, przechodzące delikatnym zaaokrągleniem za częścią kabinową w zintegrowaną skrzynię ładunkową znaną z samochodów typu pick-up.
Zastanawiałem się nad tym i wyszło mi na to, że są to nierozłączne cechy juta. Syrena R-20 czy Fiat 125 pick-up mogłyby być naszą wersją juta, ale brak im tego charakterystycznego domknięcia kabiny...
Z drugiej strony nie ma co dzielić włosa na czworo. Nasza polska produkcja w postaci Syrenki i jej transportowa odmiana o wdzięczej nazwie Bosto (Bielski Osobowo-Towarow) ma w sobie wcale nie mniej uroku (zarówno samochód jak i sama nazwa). Tylko historia ta jest nieco krótsza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz