Wnętrze sali koncertowej (source: sydneyoperahouse.com)
Wnętrze sali restauracyjnej Bennelong (source: sydneyoperahouse.com)
"Jestem
przytłoczony, ale myślę, że mogę dokończyć Opera House", powiedział Hall w
wywiadzie dla The Daily Mirror. Mimo to jego nominacja była zbyt dużym
wyzwaniem dla wielu jego kolegów architektów, którzy nalegali, by jedyną osoba
która ukończyła budynek Opery w Sydney był sam Utzon. To właśnie na tym etapie
potwierdzono już oficjalnie odejście Utzona z projektu – patrz Appendix poniżej „Odejście
Utzona”).Wnętrze sali restauracyjnej Bennelong (source: sydneyoperahouse.com)
We need Utzon - pikieta
Peter Hall był
jednym z najzdolniejszych młodych architektów w Australii, kiedy podjął się
trudnej roli architekta prowadzącego mającego ukończyć trzeci etap budowy nowej opery w
Sydney.
Przed
przystapieniem do opracowania dokumentacji trzeciego etapu projektu, Hall i
jego partnerzy mieli wrażenie, że ich praca będzie rozwinięciem dotychczasowych
dokonań Utzona. Jednak szybko okazało się, że praca nad wnętrzami będzie
wymagała zaangażowania na znacznie większą skalę.
Zamiast
dokumentacji projektowej (której oczekiwano w pracowni Halla), wszystko co
Utzon zostawił to szkice przedstawiające
ogólny zarys wnętrz. Nie było rysunków wykonawczych, detali, zestawień
materiałów. Brakowało łącznie około 5000 szkiców i rysunków, które zostały
umieszczone w magazynie przez pracownika biura Utzona, Billa Wheatlanda. Tam
pozostawały w dużej mierze niedostępne dla zespołu Halla aż do 1972 roku.
Hall spędził
kolejne miesiące w Europie odwiedzając konsultantów Utzona, w tym inżynierów
Ove Arup i Jacka Zunza (Jack zmarł w wieku lat 94 nieco ponad miesiac temu
11.12.2018), akustyków Cremera i Gablera, i Willema Jordana, z którymi
współpracował przy projektach sal. W celu opracowania dokumentacji odwiedził
także różne sale koncertowe w Japonii, Europie i Stanach Zjednoczonych. Efektem jego prac jest stan obecny, który
możecie zobczyć na zdjeciach poniżej.
Interiors. Galeria Foto.
Wsród wielu
opinii o wnętrzach często można spotkać takie, które twierdzą, że na skutek
cięć budżetowych doprowadzono do obniżenia standardów wykończenia a także do
pogorszenia akustyki sal koncertowych... nie wiem, nie jestem w stanie tego ocenić.
Appendix –
Odejście Utzona.
Zmiana rządu w 1965 roku, doprowadziła do
ogłoszenia przez nową administarcję Roberta Askina przesunięcie
projektu pod jurysdykcją Ministerstwa Robót Publicznych. Ze względu na krytykę
Ministerstwa dotyczącą kosztów i czasu projektu oraz ogólne wrażenie, że
projekty Utzona są niepraktyczne, doprowadzono ostatecznie do napięć w zespole,
eskalacji problemów natury finansowej i ostatecznie do jego rezygnacji w roku
1966. Pod koniec lat 90. Sydney Opera House wznowiła komunikację z Utzonem,
próbując doprowadzić do pojednania i zapewnić sobie udział autora projektu w
przyszłych zmianach planowanych w budynku.
Krótka notka informacyjna o Utzon Room.
W 1999 r. Utzon został powołany jako
konsultant ds. Projektowych dla Sydney Opera House. W 2004 r. otwarto nawet pierwszą
przestrzeń wewnętrzną przebudowaną według projektu Utzona i nazwano ją na jego
cześć "Salą Utzona". Zawiera ona oryginalny gobelin Utzona (14,00 x
3,70 m) zwany Hołdem dla Carla Philippa Emmanuela Bacha. W kwietniu 2007 r.
ogłszno wielką rekonstrukcję Opera Theater, Utzon zmarł rok później w dniu 29
listopada 2008 r. Sala Utzona pozostaje jedyną w całym budynku zaprojektowaną
przez niego samego.
Utzon Room i gobelin (source. sydneyoperahouse.com)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz